Online meetings als (permanent) alternatief

Veel mensen hadden zich dit jaar anders voorgesteld. We kunnen er inmiddels helaas niet meer omheen: De Corona crisis gaat verstrekkende gevolgen hebben voor onze economie.  Deze pandemie verandert in rap tempo de volksgezondheid, onze sociale contacten, onze omgangsvormen maar dus ook de economische perspectieven van verschillende bedrijven. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen die er garen bij spinnen (denk bijvoorbeeld aan schoonmaakbedrijven en leveranciers van hygiëneproducten) maar het gros van de organisaties kampt met (fors) omzetverlies als gevolg van de teruglopende vraag. De lockdowns van diverse landen zal helaas voor veel ondernemers rampzalige gevolgen hebben. Bedrijven zonder vet op de botten lopen serieus gevaar. Alhoewel we dus alom onzekerheid hebben zorgt deze situatie anderzijds ook weer voor  nieuwe kansen. Juist nu zie je creativiteit, nieuwe inzichten en heroriëntaties onstaan in bedrijfsprocessen. Creativiteit zie je bijvoorbeeld terug in de snelheid waarmee scholen het thuisonderwijs hebben verzorgd. Een ander mooi voorbeeld is de transitie naar maaltijdbezorging van diverse (sterren) restaurants. Qua heroriëntatie in organisatie en marketing & sales kan het zijn dat dit ook van toepassing gaat zijn op het tijdperk na Corona. Welke learnings nemen we mee om onze processen (nog verder) te verbeteren? Hoe kunnen we (nog meer / andere) waarden voor onze klanten creëren? Hoe desastreus deze situatie ook is, laten we met zijn allen zoveel mogelijk positief blijven. Beter optimistisch dan pessimistisch. Positiviteit geeft ons namelijk energie. Deze energie hebben we allemaal keihard nodig om uit deze crisis te komen!

Achtergrond

Zoals  wellicht bekend helpen we vanuit VDB SalesConsultancy diverse opdrachtgevers aan extra omzet door middel van leadgeneratie.  Dit doen we door telefonisch afspraken te plannen alsmede via LinkedIn Leadgeneratie.  Positief geredeneerd zien we de bereikbaarheid van prospects nu juist enorm toenemen. Veel mensen werken natuurlijk thuis en hebben eerder en langer de tijd om iets te bespreken. Daarnaast is er in de actualiteit altijd wel een connectie/ relevantie te vinden die we in het gesprek kunnen gebruiken.  In de klassieke ‘salesfunnel’ werd de fysieke meeting altijd als onmisbaar beschouwd. Immers geldt ‘eerst de vent, dan de tent’. Uiteraard zijn er voordelen van fysieke meetings t.o.v. online meetings, echter, de aanname dat je met de huidige online meetings tools geen nieuwe relatie en dus gunfactor kunt creëren zijn achterhaald. Deze tools zijn inmiddels zo door ontwikkelt dat je perfect – tegelijk – kunt communiceren in beeld en geluid met meerdere DMU contactpersonen (lees hier meer over bij voordelen).

Nieuwe kansen

Nu we fysiek sociaal contact zoveel mogelijk moeten vermijden dwingt deze crisis ons om dergelijke alternatieve tools te heroverwegen. Enerzijds kunnen meetings doorgaan indien een ieder zich houdt aan de 1,5 meter afstand regel. Anderzijds bieden we bedrijven ook, die zich minder comfortabel voelen bij deze situatie – de mogelijkheid tot het plannen van online meetings. Voor ieder wat wils, de schoorsteen moet toch roken. Op die manier hoef je als organisatie niet perse te stoppen met klantwerving.  Soms zorgt bittere noodzaak voor nieuwe ervaringen en inzichten. Inzichten waarvan wij bij VDB overtuigd zijn dat ze  als alternatief ook na deze crisis van permanente toegevoegde waarde kunnen zijn.

Online meetings vs. fysieke meetings

Online meetings zullen fysieke meetings natuurlijk nooit helemaal kunnen vervangen. In sommige situaties, denk dan m.n. aan grotere bijeenkomsten(productpresentatie, opening kantoor/winkel enz), kan een video meeting de plank ook volledig misslaan. Dit neemt niet weg dat er veel situaties zijn waarin online meetings juist een prima alternatief zijn. Welke voordelen hebben deze online meetings eigenlijk? Veel van de voordelen zul je vast wel herkennen. Toch lichten we ze hieronder graag even toe:

Algemeen

  • Gebruikers ervaren vaak een grotere invloed op discussies.
  • Concurrentievoordeel doordat slechts 37% van de ondernemers online communicatiediensten benut.

Tijdsbesparing

  • Minder reistijd en geen filestress.
  • Hogere productiviteit door meer meetings op een dag.
  • Versnelde besluitvorming resulteert in een snellere salesfunnel.

Kostenbesparing

  • Minder reiskosten.
  • Lagere CO2 uitstoot(MVO).
  • Kleinere benodigde werkruimte.
  • Goedkoper dan telefonie.
  • Interne en externe tevredenheid.

Test nu b2b leadgeneratie i.c.m. online meetings!

Wij zien bij al onze leadgeneratie campagnes dat online meetings een geschikt alternatief zijn. We verwachten dat deze Corona crisis bedrijfsprocessen (blijvend) verandert. Wat zou het voor jouw / jullie organisatie betekenen als we aantonen dat je (nagenoeg) dezelfde conversie kunt behalen via online meetings? Hoeveel tijdswinst en kostenbesparing zou het opleveren? Hoeveel hoger zou je ROI zijn? Doe nu mee met onze #onlinemeetingchallenge en maak gebruik van ons speciale testvoorstel. Meten is weten toch!? Heb je interesse of wil je weten hoe dit speciale testvoorstel er uit ziet? Neem dan contact met ons op door HIER te klikken.

By | 2020-03-31T15:50:57+00:00 maart 30th, 2020|Nieuws|0 Comments

Leave A Comment